onsdag 10 oktober 2012

Dagens mat (+recept)

Tillbaka på jobbet på darriga ben. Jag har dock överlevt dagen, om än i något rossligt tillstånd. Efter gårdagens svacka, är jag nu på rätt väg igen. Thaisalladen är en återkommande favorit. Dock är den väldigt ofettig, och man blir inte behagligt mätt i flera timmar, men det är enda nackdelen.

Frukost: tonfiskröra + sallad
Lunch: kycklingburgare, sås + sallad
Middag: thaisallad med kyckling
Övrigt: några hallon med grädde

Jag känner att vi lyxar till detta inlägg med två recept! (så blir en söt kollega väldigt nöjd har jag förstått ;-)



Kycklingburgare: mixa kycklingkött, bacon och lök i mixer. Stek burgare i riktigt med smör.
Dressing: hälften majo, hälften creme fraiche, en klick senap, 1 msk honung, salt, peppar.
Blandad sallad - jag föredrar grönsallad, tomat, och rödlök




Thaisallad:

blandad sallad (kör ofta samma som ovan)
stekt kyckling i skivor (eller ryggbiff, eller räkor)
saltade jordnötter (extra gott om man rostar i torr stekpanna)
torrstekta schalottenlökar i halvor

dressing på:
3 msk pressad lime, 3 msk fisksås, 1 msk sötning (jag kör ICAs stevia strö)
finhackad chili eller lite sambal oelek



1 kommentar:

  1. oh, vad gott det låter med kycklingburgare! Måste också göra sådan nån gång! Tack för ett gott recept!
    Ha en toppen torsdag!
    Härligt att du är tillbaka på banan igen! Heja dig!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera

Jag blir glad om du vill kommentera, och har du en fråga, så svarar jag på den här :-) Ha en fin dag!