onsdag 26 september 2012

Falsk marknadsföring....

Är hemma från jobbet idag också... febern är borta, men huvudvärken sitter i och snoret rinner.... TV4s nyhetsmorgon håller mig sällskap, och reklam rullar ofta.... Kunde inte låta bli att fastna för Felix ord

"En riktigt krämig potatisgratäng som räcker för hela familjen. Gjord av potatis, grädde, ost och lök."

Låter lite för bra för att vara sant. Det var det också, det är ju ändå Felix som vi pratar om. Läser vi innehållsförteckningen så ser det lite annorlunda ut: 

Potatis, grädde (18%), vatten, mjukost (8%) (ost, vatten, smör, skummjölkpulver, smältsalt natriumfosfat, naturlig arom, citronsyra), ost (7%), lök (4%), förtjockningsmedel (modifierad stärkelse och xantan), salt, och kryddextrakt (peppar och vitlök).

Ja, som sagt... skummjölkspulver och modifierad stärkelse är inget jag stoppar i mig, om jag kan undvika det. Och ur en ren personlig synvinkel så tycker jag att det är lite mesigt med 4% lök. Är det inte lite mesigt?
Nu äter jag ju inte potatis själv, men resten av familjen gör, och nej - det blir inte nån Felix potatisgratäng i framtiden heller, även om de kör fina ord i reklamen.. 

Kollade runt på Felix hemsida... De har tydligen även en del grejer utan tillsatser... Varför inte slopa tillsatser i allt?? Det är väl ändå inga kunder som frågar efter modifierad stärkelser och kryddextrakt? 

BTW: Jag ger upp att få rätt på typsnitten i detta inlägget... Blogger jävlas med mig, så det får vara som det kan. Kan bero på min huvudvärk också... eventuellt ;-)

3 kommentarer:

  1. Självklart räckte det inte med naturliga produkter inte ens när det handlar om något som är så billigt att producera som potatisgratäng. Eller annan valfri potatisprodukt. Urk.

    SvaraRadera
  2. Deras färska innehåller dock bara potatis, grädde (20%), vatten, potatismjöl, salt, vitlök och vitpeppar.

    Reklamen gäller den färska. Det är ingredienserna i den frysta du skriver här :)
    Så inte ljuger dom i reklamen ;)

    /Yessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. jag skyller på extremhuvudvärk :-p och säger som kidsen "Amen iaf" :-D (samt att jag bara lyssnade med ett öra ;-)

      Radera

Jag blir glad om du vill kommentera, och har du en fråga, så svarar jag på den här :-) Ha en fin dag!