tisdag 25 september 2012

Istället för chips!

 De renläriga lowcarbarna skriker "Leta inte ersättningar, ät riktigt mat". Ja, det kan jag förvisso instämma i, men om jag är sugen på nåt, så vill jag inte äta ett ägg liksom. Och en ersättning kan faktiskt vara riktig mat samtidigt som ersättning. Mitt största problem med lchf-kosten (om man nu kan kalla det problem) är att jag saknar krispigt/knaprigt.
Jag läste på en engelsk blogg om grönkålschips.Tja, lika bra att prova. Dra av kålen från stammen i lagom stora munsbitar, och skölj dem. Slå dem gärna i en salladsslunga om du har. Jag hade en i skåpet! Förmodligen har jag haft den till nypotatis nångång. Jag minns inte faktiskt. Nu har jag iaf hittat ett nytt användningsområde.
När grönkålsbitarna är torra gojsar du in dem med god olivolja och salt. Se till att bladen är helt täckta, så du får massera dem ordentligt. Nästan lite meditativt. In i ugnen i 150 grader i sådär 10-12 minuter. De ska börja bli aningen bruna, då är de klara. Smaka. Är de jätteäckliga så dra på lite mer salt, så blir det supersmarrigt. En perfekt chipsersättning!

Har du nåt annat tips på god ersättning? (alltså nåt som har sin motsvarighet i sockervärlden)

Over and out. /L




4 kommentarer:

  1. Ostchips!! min räddning ;). denna ska jag testa på fredag.

    Ivannia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - supersmarr! ostchips har ju en tendens att bli väldigt många kcal (även om jag inte räknar, så vill jag ju inte trycka i mig för många heller) så då känns dessa lite bättre...

      Radera
  2. Vad spännande det låter!
    Och kul att ännu en som bloggar om LCHF! :)
    Välkommen in i klubben! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana
    P.S.
    Kika in hos mig också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla :-) jag brukar titta in hos dig ! kramkram :-)

      Radera

Jag blir glad om du vill kommentera, och har du en fråga, så svarar jag på den här :-) Ha en fin dag!