torsdag 27 september 2012

Middagstips!

Jag älskar fisk. Jag älskar även fiskpinnar, men köpe-varianten kan aldrig någonsin vara ett ok alternativ. Findus skriker ut att fiskpinnar är bra mat. I deras fiskpinnar är det 61% fisk. Drygt hälften. Inte ok!
Ska vi titta lite närmare på innehållet?

Innehåll:
Fiskkött av Alaska pollock* (Theragra Chalcogramma) 61 %, vetemjöl, rapsolja, vatten, stärkelse, jäst, salt, kryddor och naturlig citronarom. Salthalt 0,8 %. * Fiskad i nordöstra Stilla havet Denna produkt kommer från ett fiske som uppfyller Marine Stewardship Council’s miljömässiga krav på välskött och uthålligt fiske. Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats

Alaska pollock - vanlig vitfisk, inga konstigheter. Men sen börjar det.. Vetemjöl - synnerligen onyttigt. Snabba kolhydrater, gluten som är ohälsosamt för alla, inte bara de som är uttalat intolleranta (hämmar näringsupptag samt är inflammatoriskt för kroppen), rapsolja (där vet vi inte vilken kvalitet, men det är ändå positivt att de redovisar sort), vatten - why?, stärkelse - kolhydrater, socker..., jäst - finns ingen anledning att stoppa i sig, salt - ok, kryddor - vilka?, naturlig citronarom? Vad är det för fel på citron?

Ja, jag håller med Findus om att fiskpinnar är bra mat, men absolut inte deras version! Nedanför bilden kan du läsa receptet på min variant! :-)


Jag använder fiskblock av torsk eller hoki. Skivar i lagom bitar och vänder dem i ägg, och sen i Pofiber (det hittar du på glutenfria hyllan i butiken, det ser ut så här ) blandat med lite vitpeppar och salt. Steker sen i rikligt med smör.

Jag gör naturligtvis egen remoulad också. Egentligen är jag för lat för att stå och dona med det, men det går inte att köpa färdig heller. (Hm, jag känner mig plötsligt som en tillsats-taliban, när jag läser mina inlägg, men så måste det vara, i en värld där färdig remoläääde har socker som fjärde ingrediens och dessutom inte är god). Jag gör olika varje gång men finhackad pickles och majo ingår alltid. Sen nån syra (citron, lime, vinäger... vad jag har hemma), lite curry, chili, gurkmeja... salt & peppar.. Så det blir olika varje gång.

Som tur är har jag en dotter som älskar broccolimos. Jag kokar broccolin mjuk, utan att den tappar färg. Sen stavmixar jag ihop med en klick smör, Philly-ost, grädde, salt & peppar. Kanske även lite parmesan eller västerbottenost.

Det tar max 30 min att göra ovanstående. Jag tycker det är värt det!









3 kommentarer:

  1. Det är så gott med hemmagjorda fiskpinnar! :)
    Jag har också ett variant på de, panera i kokosnötmjöl och kokosflingor! Det blir jättegott!
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Absolut i kokosflingor, och blanda kokosen med en matsked curry.. stek sen de panerade bitarna i smör.. mums! Fin blogg!

    SvaraRadera
  3. mmmm gott!!
    o du fortsätt va tillsats-talliban ;) din kropp mår nog bäst då!!
    Lr nog??? det gör den garnterat :)

    SvaraRadera

Jag blir glad om du vill kommentera, och har du en fråga, så svarar jag på den här :-) Ha en fin dag!